2012. április 26., csütörtök

„Szűz Mária p.csája”


Sokan mondják, hogy ezt a szófordulatot a börtönőrök az ötvenes években direkt mondták a foglyosított papoknak, sőt még élvezték is, hogy a papok ezek után imára kulcsolták a kezüket, és keresztet vetettek. Jézus anyja szűz volt, azaz férfi nem érintette, ezért az ő nemi szerve az isteni tisztaság szimbóluma. Sőt, ha ezzel a magyar szóval illetjük, akkor még magát Máriát is démonizájuk olyan értelemben, hogy a diskurzus során megfosztjuk a szüzességétől, és a moralitási pólus másik fokán helyezzük el, azaz prostituáltat formálunk belőle, mintha ő fűvel-fával összejárna.
A tisztaság a társadalomban a jószándékot és a jóindulatot jelenti, összességében talán a humanizmust, az emberi méltóság teljes és vitathatatlan elismerését, az értékességet. Az érték ez esetben a köz megegyezésének függvénye. A megegyezés ez esetben a legszéleskörűbb. A szűz lányok megbecstelenítése mindig is nagy bűn volt, és lesz is. Ez a káromkodás is lázadás, a reménytelenség és a kitaszítottság kifejezése.
A káromkodásnak társadalmi jelentősége is van. Bizonyára megvizsgálták, hogy anno, az ötvenes években mivel lehetne a legjobban megsérteni a rendszer ellenségeit, és azt találták, hogy ezzel a rigmussal. Ilyen szempontból Isten forrásának beszennyezése lehet ez a kijelentés. Azaz isten a régi, a megszokott, az unt, az utált, az impotens; és az istentagadás az új, a szokatlan, a friss, a szerethető és a hatékony. Legalábbis hazánkban az ötvenes években.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése